Chleb stanowi nieodłączną część naszego codziennego jadłospisu i wydawałoby się, że można go znaleźć w każdym gospodarstwie domowym. Nic bardziej mylnego. Zmienne trendy żywieniowe Polaków i tendencje rynkowe sprawiły, że jego spożywanie zaczęło spadać.
Na pytania odpowiada ekspert z firmy Dan Cake Polonia, Wiktor Kowalski.
Pieczywo niezmiennie jest drugą, pod względem wielkości konsumpcji, kategorią żywnościową. Analizując ostatnie ćwierć wieku widać wyraźny spadek konsumpcji tego produktu. Jakie są przyczyny takiej sytuacji?
W.K: Zmiana świadomości konsumenta i stylu życia oraz trendów kulinarnych. Konsumenci coraz częściej korzystają z diet, przez co w ich menu chleb gości coraz rzadziej. Na decyzje zakupowe wpływa również styl życia – brak czasu na domowe śniadania sprawia, że spożywamy je w czasie tygodnia pracy poza domem, często zastępując pełnowartościowy posiłek słodką przekąską.
Obecnie konsumenci kupują pieczywo codziennie – w marketach, dyskontach i sklepach mniejszego formatu (tzw. convenience). Codzienne zakupy świeżego chleba czy bułek możliwe są dzięki odpiekowi mrożonego pieczywa na miejscu. Zupełnie inaczej wygląda kwestia spożycia chleba tostowego, który w Polsce regularnie spożywa ok. 40% gospodarstw domowych. Pieczywo tego rodzaju jest kupowane niejako „na zapas” przy okazji większych cotygodniowych zakupów.
Znając upodobanie naszych klientów do tostowania i słabnącą pozycję tradycyjnego pieczywa jako takiego– stworzyliśmy ciemny chleb tostowy, który w swoim składzie posiada mieszankę aż 3 rodzajów mąki. To pełna wartości odżywczych alternatywa dla białego pieczywa. Dodatkowo – chleb można jeść tak w wersji opieczonej jak i „na zimno”.
Na rynku chleba tradycyjnego pojawia się wiele możliwości dla konsumentów. Jak zatem będzie kształtował się rynek chleba w najbliższym czasie?
W.K: Naszym zdaniem spadki zostaną zahamowane, a sama kategoria zacznie notować wzrosty. Coraz więcej pozytywnych informacji słyszy się odnośnie walorów wprowadzenia pieczywa do codziennej diety. To ważny składnik odżywczy i magazyn potrzebnych dla organizmu makroelementów. Bezsprzecznie tendencję wzrostową będą wykazywały chleby gruboziarniste oraz z mąk razowych. W przypadku pieczywa nie należy również zapominać o jego promocji. Systematyczne przypominanie i utrwalanie w świadomości konsumentów pewnych nawyków jest bardzo ważne i stanowi istotny aspekt edukacji społeczeństwa. Rok 2016 będzie kluczowym, dla tego segmentu spożywczego, okresem.
źródło: Dan Cake Polonia