Fakty i mity na temat nabiału
Nabiał Wideo

Nabiał – obalamy mity, przedstawiamy fakty

Nasze babcie powtarzały od zawsze – pij dużo mleka, jedz dużo nabiału, żebyś był silny i zdrowy! Jest w tym dużo prawdy, ponieważ produkty mleczne rzeczywiście dostarczają nam składników, które są niezbędne dla rozwoju organizmu i zajmują stałe miejsce w piramidzie żywieniowej. Wokół nabiału narosło jednak wiele nieprawdziwych informacji w tym takich, że musimy go szukać wyłącznie w mlecznych produktach. Sprawdźcie więc, co warto na ten temat wiedzieć.

Spożywanie nabiału

Nabiał – można żyć bez produktów mlecznych

FAKT Oczywiście pod warunkiem, że dostarczycie organizmowi nabiału z innych źródeł niż produkty mleczne. Jeśli np. jesteś uczulony na białka, które zawarte są krowim mleku, możesz sięgnąć po białko ukryte w mięsach lub roślinach.

Twaróg jest najzdrowszy ze wszystkich serów i zawiera najwięcej wapnia

MIT Dużo osób uważa, że twaróg stanowi skarbnicę wapnia, a tymczasem nie jest to do końca prawda. Wszystko dlatego, że w czasie jego produkcji, to w 80 proc. pozostaje w serwatce. Pozostaje więc nam cieszyć się ok. 100 mg wapnia w 100 g białego sera. Czy wiecie, że pięć razy więcej znajdziecie go w serze żółtym i pleśniowym?

Nie jedz serów, jak jesteś na diecie

MIT Nie oszukujmy się – sery są kaloryczne, ale nie na tyle, by unikać ich jak ognia, kiedy jesteście na diecie. Zadbajcie natomiast o jedzenie ich w odpowiednich ilościach. Spożywając je dostarczacie organizmowi m.in. cennego wapnia, fosforu oraz białka. Najmniej kaloryczny jest ser biały, ale coś za coś, ponieważ nie dostarczy Wam tyle wapnia, co żółty.

Jedz sery wędzone – na zdrowie!

MIT Nie jest prawdą to, że kupując wędzony ser, sięgacie po sporą dawkę zdrowia. Prawdą jest natomiast to, że większość z nich jest produkowana w taki sposób, że zanurza się je w aromacie wędzarniczym – oczywiście chemicznym. Czy można więc powiedzieć, że jest to zdrowe?

Spożywanie jajek sprzyja dobrej kondycji organizmu

FAKT Czy wiecie, że jedno żółtko zaspokoi dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na cholesterol? To nie koniec jego dobrodziejstw z racji tego, że zawiera lecytynę. Białko zawarte w jajkach stanowi cenny dla zdrowia zestaw aminokwasów. Jeśli więc dbacie o to, co pojawia się na Waszych talerzach – jedzcie jajka – tak ok. 5 tygodniowo. Jeśli macie podwyższony cholesterol, zredukujcie ilość do 3.

Mleko krowie i kozie
biotifuldairy.com

Mleko krowie nie jest tak zdrowe jak kozie

MIT Tu mamy kiepską informację dla osób uczulonych na mleko krowie. Jeśli ją macie, to prawdopodobnie nie będziecie mogli także spożywać koziego, ani też owczego czy bawolego. Co prawda, w odróżnieniu od mleka krowiego, nie są one produkowane na skalę przemysłową i jest bardziej naturalne, jednak nie zmienia to faktu, że nie jest wcale zdrowsze. Dlaczego? Głównie dlatego, że kozie zawiera więcej tłuszczu. Jego produkcja odbywa się w znacznie mniej zaawansowanej technologii dojenia, przez co jest ono narażone znacznie bardziej na zanieczyszczenia bakteriologiczne niż wspomniane krowie.

Każdy jogurt zawiera dobre bakterie

PRAWDA Na czym polega produkcja jogurtu? Na ukwaszeniu mleka bakteriami kwasu mlekowego, które w znacznym stopniu ułatwiają trawienie, a ponadto odpowiadają za regulację przewodu pokarmowego. Sprowadza się to do tego, że dzięki nim zapobiegniecie biegunkom np. po odbytej kuracji antybiotykowej, ale to nie wszystko. Możecie także leczyć zaparcia, a także wspomożecie swoją odporność. Szukajcie informacji na opakowaniach jogurtów o obecności w nich probiotyków, bo takie w niektórych także znajdziecie. UWAGA! Piszemy o jogurtach, a nie deserach jogurtowych. W takich znajdziecie wapń, białko i cukier, ale na pewno nie bakterie kwasu mlekowego.

Organizm wielu z nas nie trawi mleka

FAKT Badania pokazują, że blisko u 70% dorosłych występuje nietolerancja laktozy, co w praktyce oznacza, że nie mogą pić mleka. W naszym kraju blisko 20-25% osób dorosłych nie może jej spożywać, natomiast u dzieci i niemowląt nietolerancja występuje u 1,5% z nich.

Kobieto jesteś w ciąży? – nie pij mleka. Jesteś w podeszłym wieku – także z niego zrezygnuj

MIT Jak wykazują badania prowadzone przez Instytut Żywności i Żywienia, kobiety ciężarne oraz karmiące muszą pić 5-6 szklanek mleka, natomiast osoby starsze – 3, aby zapewnić organizmowi dzienne zapotrzebowanie na wapń. Należy jednak zawsze brać pod uwagę to, że znajduje się on także w innych produktach nabiałowych – serach, kefirach i wielu innych. Jeśli te także znajdują się w codziennym jadłospisie, wówczas można zmniejszyć ilość spożytego mleka.

Nie podawaj dziecku mleka bez tłuszczu

PRAWDA Mleko, które nie zawiera tłuszczu jest po prostu dla malucha bezwartościowe. Jest pozbawione cennych witamin – A, D czy też E. Te rozpuszczają się w tłuszczu, a jeśli ich zabraknie, to analogicznie po prostu tych witamin nie ma. Mleko pozbawione tłuszczu nie jest także bogate w wapń.

fot. główne: Maximilian Stock Ltd. / Getty Images

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *