Czy nie przepłacam swojemu operatorowi płatności bezgotówkowych?
Aktualności

Czy nie przepłacam swojemu operatorowi płatności bezgotówkowych?

Przyjmowanie płatności bezgotówkowych wiąże się z kosztami. Opłaty, które wnosimy na rzecz operatora płatności bezgotówkowych są niczym innym, jak płaceniem za możliwość korzystania z usługi bezgotówkowej w naszym punkcie sprzedaży. Zdarza się często, że koszty te są niewspółmiernie wysokie do korzyści, jakie firma uzyskuje z akceptacji płatności. Mówiąc wprost – więcej płacimy za obsługę płatności bezgotówkowych, niż na nich zarabiamy. Dlaczego tak się dzieje?

Najprawdopodobniej mamy niedostosowaną ofertę do naszych potrzeb. Warto wiedzieć, że na rynku płatności operatorów bezgotówkowych jest spora konkurencja.

 

Warto zatem przed podjęciem decyzji na jakiego innego operatora zmienić dotychczasowego – sprawdzić podstawowe informacje o nich. Znaleźć je można w porównywarce ofert na compay.pl. O czym powinniśmy pamiętać chcąc zmienić operatora płatności bezgotówkowych i na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę ?

 

Proponujemy posłużyć się pewnym kluczem:

  • Koszty terminala. Źródłem wielu niepotrzebnych kosztów może okazać się niedopasowanie posiadanych przez nas terminali do prowadzonej działalności. Warto przeanalizować, jakie masz terminale i jak są one wykorzystywane. Być może w swoim sklepie masz kilka terminali stacjonarnych, z których większość nie jest wykorzystywana? A może jesteś hurtowym dostawcą żywności i korzystasz z terminali mobilnych i nie wiesz, że można je zamienić na terminale mPOS, które są znacznie tańsze? Płaci się za nie tak naprawdę tylko raz, przy zakupie. Ich dalsze użytkowanie nie wiąże się już z żadnym opłatami, poza kosztem ewentualnego serwisu. Warto również przyjrzeć się, jakie nowe rodzaje terminalów są obecnie dostępne na rynku– ta branża bowiem bardzo dynamicznie się rozwija. Być może podpisałeś umowę o terminale już dawno temu, i nie masz nawet świadomości, że na rynku są obecnie dostępne zupełnie nowe i atrakcyjne rozwiązania.

 

  • Usługi dodatkowe. Zbyt wysokie koszty płatności bezgotówkowych mogą być spowodowane nieodpowiednią umową, jaką zawarłeś z operatorem. Być może zdecydowałeś się na zamówienie u operatora dodatkowych usług, z których korzystasz bardzo rzadko albo tak naprawdę w ogóle ich nie potrzebujesz. Przeanalizuj umowę, jaką podpisałeś z operatorem i wszystkie usługi dodatkowe, jakie świadczy on na Twoją rzecz – być może niepotrzebnie zdecydowałeś się wprowadzić możliwość oferowania swoim klientom rabatów na ich kartach płatniczych, skoro jesteś właścicielem sklepu przy drodze szybkiego ruchu i większość Twoich klientów rzadko pojawia się u Ciebie ponownie?

 

  • Sprawdź opłaty dodatkowe. Bardzo często operatorzy kuszą nas niskimi stawkami prowizji za płatności bezgotówkowe, a kiedy zdecydujesz się już korzystać z ich usług, okazuje się, że comiesięczne koszty są bardzo wysokie. Z czego to wynika? Niektórzy operatorzy konstruują czasami umowę w ten sposób, że wydzielają ze swojej marży opłaty za pewne usługi, które i tak są zobowiązani wobec nas pełnić – i ukrywają je w różnych opłatach dodatkowych. W ten sposób może okazać się, że chociaż marża od transakcji jest bardzo niska, płacisz dodatkowo spore sumy za dzierżawę PIN-padów, wydruki potwierdzeń albo podstawowe informacje o zrealizowanych transakcjach. W trakcie negocjowania warunków umowy z przedstawicielem operatora poproś o dokładne wskazanie w umowie wszystkich kosztów, jakie będziesz musiał ponosić w związku z przyjmowaniem płatności.

 

  • Zwróć uwagę na opłatę interchange. Opłata interchange jest płacona na rzecz operatora, a następnie przekazywana przez niego w całości wydawcy karty płatniczej. Stanowi ona procentową prowizję od wartości każdej transakcji zrealizowanej przy użyciu karty. Zazwyczaj w ofercie opłata interchange jest przedstawiona jako składowa opłaty należnej operatorowi. Zdarza się jednak, że operatorzy, chcąc, by ich oferta wydawała się bardziej atrakcyjna, prezentują opłatę interchange oddzielnie, wyłączając ją ze swojej marży. Jeśli spotkasz się z taką ofertą, pamiętaj, żeby doliczyć do siebie obie opłaty – tylko w ten sposób przekonasz się, ile tak naprawdę będzie wynosił dla Ciebie koszt każdej płatności bezgotówkowej.

 

  • Negocjuj. Stawki prowizji, jakie oferują operatorzy, są wyliczone indywidualnie dla Ciebie na podstawie wielu czynników – sporo z nich ma związek z Twoim biznesem. Oferty operatorów stanowią jedynie zaproszenie do negocjacji. Możesz spróbować zmienić ich warunki. Im większa skala Twojej działalności, tym większa masz siłę negocjacyjną. Dotyczy to również sytuacji, w których umowę podpisałeś już dawno temu, a w międzyczasie bardzo rozwinąłeś swój biznes – na przykład zamiast jednego sklepu, posiadasz już całą sieć. W takim przypadku powinno Ci się udać wynegocjować obniżkę prowizji operatora albo rabaty za osiągnięcie określonych progów obrotu.

 

  • Progi obrotu i kary umowne. Pamiętaj, że operatorzy często wprowadzają do umów postanowienia, które mogą stanowić dla Ciebie źródło bolesnych wydatków. Po pierwsze, warto jeszcze przed podpisaniem umowy z operatorem przeanalizować możliwości naszego biznesu – często bowiem brak osiągnięcia przez nas ustalonego w umowie minimalnego progu obrotu wiąże się z koniecznością zapłacenia ustalonej kwoty. Jeśli stwierdzisz, że umowa, którą zawarłeś z operatorem, nie jest dla Ciebie korzystna, a nie udaje się wynegocjować zmiany warunków – trzeba również sprawdzić, na jakich zasadach można ją po prostu rozwiązać. Czasami operatorzy wprowadzają tzw. minimalny okres umowny, trwający np. 1 rok – wypowiedzenie umowy przed jego upływem równa się konieczności zapłaty wysokiej kary umownej.

Jak zatem zminimalizować koszty płatności bezgotówkowych?

 

Warto pamiętać, że zainstalowanie terminala płatniczego wiąże się nie tylko z kosztami, ale i daje szansę na dodatkowy zarobek. Wszystko dzięki temu, że operatorzy oferują świadczenie za pomocą terminali dodatkowych usług, takich jak doładowania GSM, wypłaty gotówki cashback czy przyjmowanie płatności w walucie zagranicznej karty (DDC, usługi dodatkowe operatorów sprawdzisz tutaj. Jeśli wprowadzisz je w swoim sklepie to przy okazji każdej z takich usług zarabiasz automatycznie na prowizji w wysokości ustalonej w umowie z operatorem. Usługi dodatkowe pozwalają zatem naprawdę znacząco zmniejszyć kwotę, jaką co miesiąc musisz zapłacić operatorowi. W skrajnych przypadkach, możesz na ich świadczeniu zarobić tyle, że Twój przychód z terminala przekroczy koszty, jakie musisz ponosić za jego użytkowanie!

 

Warto pamiętać, że płatności bezgotówkowe pozwalają Ci na wprowadzenie oszczędności w różnych aspektach swojej działalności.

 

Po pierwsze, terminale płatnicze oszczędzają czas i energię pracowników i skracają czas obsługi klienta . Nie ma bowiem problemów z rozmienianiem banknotów czy poszukiwanie reszty.

 

Po drugie, o czym często się zapomina – oszczędzasz na kosztach gotówki. Nie musisz bowiem płacić za jej transport czy ubezpieczenie za deponowanie jej w banku. Dodatkowo sklep, który prowadzisz, staje się mniej atrakcyjnym łupem dla złodziei, nie posiadasz bowiem dużej ilości gotówki w kasie.

 

Podsumowanie

 

O tym, jak duże korzyści uzyskasz z akceptowania płatności bezgotówkowych decyduje wysokość kosztów, jakie będziesz musiał w związku z nim ponieść. Dlatego warto jest sprawdzić, czy przypadkiem koszty te nie są zawyżone w stosunku do usług, jakie świadczy na Twoją rzecz operator. Powinieneś szczegółowo przeanalizować ofertę lub umowę z operatorem i zastanowić się, czy na pewno wykorzystujesz wszystkie usługi operatora, jakie ona przewiduje, możesz je sprawdzić tutaj. Do tego, jeżeli stwierdzisz występowanie ukrytych, dodatkowych kosztów za usługi, które nie są Ci potrzebne, albo powinny być standardem, należy koniecznie postarać się o ich zmianę w drodze negocjacji z operatorem. Gdy nie będzie to możliwe, warto pomyśleć o zmianie operatora. Bieżące oferty operatorów znajdziesz łatwo w porównywarce internetowej compay.pl.

Dodaj komentarz